Tidur.. Kulit... Apa Kaitannya ?


Assalamualaikum, korang !! Kali ini I nak cerita pasal bab tidur sebab I memang ada masalah bila nak tidur. 😢 btw bila buat this post, I teringat when kawan I do this tajuk on english oral test. 😂

As you know, tidur and kesihatan memang berkait rapat. Kajian saintifik dan klinikal menunjukkan seorang dewasa memerlukan 7-9 jam tidur. Semasa tidur, otak dapat remove semua toksin and repairing itself. Begitu juga, kulit kita has its own circadian clock dan waktu petang ialh prime time for repairing damage and rebuild cells and tissue.

So how it affects your skin 
Apabila kita tidur, kadar cell division meningkat dan kulit heals damage from the day sementara cortisol levels menurun. Semasa tidur juga, our hormones help to restore and repair the body. Hormon kita ada pattern tersendiri yang dirembeskan dari siang ke malam. Gangguan sleep cycle boleh meningkatkan kadar cortisol yang boleh menyebabkan skin inflammation, penyembuhan tidak betul dan acne and rosacea. Perkara ini mendorong kalenjar adrnal into overpoduction of cortisol yang menjadikan kalenjar sebum menghasilkan lebih banyak minyak dan make skin extra oily.

Keradangan :  Fungsi sel berkurang. Tanda keradangan ialah kemerahan dan blotchy skin. Kerandangan yang tinggi pada kulit oleh menyebabkan struktur kulit runtuh, merosakkan collagen dan elastin.

Jadi bila nak tidur
Masa untuk tidur is crucial for proper rejuvenation.. Aim yang korang perlu tidur at 10 or 11 p.m.. Hormon pertumbuhan dirembeskan during the first three hours of sleep to get the most restorative capabilities. Plus, jangan lupa to take chamomile tea 30 minutes sbelum tidur helps in pomotingsleep quality and contains antioxidants.

 *menguap* Ahh maybe I need a take a nap.. Itu sahaja untuk post kali ini. Make sure to get your beauty sleep !!!
Much love 💖

Comments

Popular Posts